Djävulen sitter i detaljerna

[2jslideshow id=”49″]

De senaste åren allt fler tillverkare gett sig in i Scrambler-segmentet och konkurrensen har hårdnat ordentligt. Frågan är nu om Triumph, med sin nya Street Scrambler, skall kunna ta tillbaka tronen.

T E X T: P E T E R D A H L B O M

Det är riktigt kallt på morgonen när vi kommer ut på parkeringen utanför hotellet, trots att vi befinner oss i den södra delen av Spanien så är temperaturen bara precis över nollstrecket. Våra föråkare berättar att det snöade under körningen dagen innan, ingen direkt vanlig företeelse i Andalusien, men tack och lov slipper vi uppleva det.

Motorcyklarna vi ska få provköra utgör den senaste generationen av Scrambler från Triumph, som nu återtar det klassiska namnet Street Scrambler.

De flesta är nog överens om att den första serietillverkade motorcykel som med rätta kan kallas Scrambler var produktionsmodellen av den TR5 som Triumph tävlade med i ISDE (då ISDT) 1948. Den fick modellnamnet TR5 Trophy och var avsedd för off-road körning med upplagt 2-till 1-avgassystem, men var samtidigt godkänd för landsvägsbruk.

650-KUBIKAREN Triumph TR6 Trophy-bird introducerades 1956 och tre år senare kom TR6/B, som var den första modellen som officiellt kallades Street Scrambler. Namnet Trophy-bird kortades till bara Trophy 1961, då även exportmodellerna TR6C (Competition) och TR6R (Road) första gången lanserades på den för Triumph så viktiga amerikanska marknaden. Det är faktiskt lite underligt att Ducati nu har valt att använda uttrycket ”The Desert Sled” i sin marknadsföring av deras Scrambler, det var ju trots allt Triumph TR6C Trophy Special som var den ursprungliga ”Ökensläden”! Utan vare sig lyse eller batteri var den enbart avsedd för de västra delarna av USA och blev enormt populär, både som tävlingsmaskin och bruksfordon, mycket tack vare exponeringen den fick i filmer som ”Den stora flykten” och senare i ”On Any Sunday”. Fram till mitten av 60-talet var produktionen av TR6 dock ganska blygsam, färre än tvåtusen enheter årligen, sedan ökade den rejält och peakade åren 1970-71 då man tillverkade över tiotusen exemplar per år innan modellen försvann i samband med konkursen 1972.


Läs mer i Classic Bike nr 3 som ligger ute nu!

Classic Bike ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Classic Bike har tidningskod: Tidsam 4014.

 

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser

%d bloggare gillar detta: