Classic Bike

Var dig själv, sluta lev i nuet!

Kriterier för en caféracer - Kan en Ural med sidovagn och nedbockat styre vara en caféracer?

Inte för att jag gillar diskussioner, men man måste ju testa funktionerna som lagts upp. Såå...here we go!
Vissa anser att en caféracer måste vara från England, vilket jag självfallet inte anser även om de uppfann kulturen. Kanske inte ens värt att diskutera, men som sagt vi kör ett test!

Visningar: 782

Bilagor:

Inlägg i den här diskussionen

Jamen, jamen... Hur var det det började och vad ÄR en caféracer egentligen?
Med tanke på hur allt startade runt ett par legendariska cafeér i London så tycker jag - i den mån det är nödvändigt - att det är själva idén och gemenskapen i sig som är det bärande i vad som i slutänden ÄR en caféracer. Själv har jag en CB750, vilket är den hojmodell som så aktivt bidrog till att slå ihjäl större delen av den engelska motorcykelindustrin och dessutom misshandla den tyska motsvarigheten...så egentligen skulle Honda CB750 bli bannlyst av just den anledningen eller?! Nä...självfallet inte! Det finns mängder med otroligt häftiga racers som bygger på än den ena, än den andra modellen så vill jag skapa en caféracer av en Puch Dakota eller Sportster så är det helt okay. Det är ju bara kul :)
Bilagor:
Det faktum att CB750 mer eller mindre sköt den engelska hojindustrin i sank gör ju cb:n till ett lite lustigt caféobjekt. Men eftersom jag själv kör en sådan ser jag det mer som en hyllning till England. Helst vill jag ju ha en Norton men vågar inte eftersom jag har för dåligt med kunskap om maskinerna.
Grundtanken var ju att plocka bort allt onödigt och modifiera maskinmaterialet med huvudmål att hojjen skulle vara snabbast mellan fiken.

Att händerna skall vara placerade under styrkronan, och körställningen vara obekväm under 70km/h känns iallafall som ett grundkrav. :-)
Absolut!
Börjar man diskutera bekvämlighet i cafésammanhang då blir det kanske lite konstigt. Det handlar om fart och attityd. Strippa hojen utan att det för den skull blir en chopper. Så blev det ju i USA, men då blir det som sagt ingen caféhoj...!
Skönt! Då har vi diskuterat, ämnet är uttömt och kommit fram till att diskussionsfunktionen på sidan fungerar! :-)
Tjena,
Jag vill bara påpeka att Paul Dunstall, som är något av café racerns fader, tidigt började bygga om just Honda CB750 hemma i England.
Knuttar har i alla tider velat ha de fräckaste och snabbaste hojarna. När CB750 kom tror inte jag att den ratades för att den inte var engelsk, inte om den var snabbare i varje fall.
Ural med sidvagn däremot – det vete tusan.
Hur långt ner är styret bockat?
Bra tänkt. Helt plötsligt känns ju CB:n klart rumsren. Grattis Rolf som hittat en äkta Dunstalltank (med dekalen i botten kvar)!
Angående styret - det beror hur kraftiga guppen är. På Uraler av cafémodell är det till 99% nedbockning till följd av omständigheter och vägens beskaffenhet. Stora gupp - mycket café. Men i snitt brukar det ligga mellan 14 och 17,5 cm.
Tack själv för att du så galant förmedlade kontakten med Sune (lägg upp en blänkare här vettja!) och att jag dessutom fick med mig de mer oanvändbara Dunstall-prylarna :)
Redan uttömt? Jag som har en hel massa åsikter om just caféracers. Det får väl bli en annan gång.
Nejnej, fortsätt gärna, det är skitkul med inlägg och åsikter, så att det händer saker här! Shooot!
Halloj!

Jag har en GB500 som är helt original men stuket är ju lite åt caféracer hållet (tycker åtminstone jag). Är jag kvalificerad att vara med som aktiv caféracer forum medlem, eller blir man förpassad till det vi på hojträffar brukar kalla "svinstian" där alla wannabes och hangarounds brukar få parkera?

Har tänkt att byta förgasaren till en lite större och mer direktverkande modell, bygga ett eget avgassystem med Supertrapp dämpare (en ellet vå burkar, är inte riktigt klar på tänkarsidan ännu) och naturligtvis ett lägre styre (ev strax under övre kronan).

Modifieringarna blir tyvärr inte förrän till vintern, då ett annat MC projekt pockar på uppmärksamheten och vill gärna komma ut på vägen i år.

Snäääääälla! Kan jag inte få stå och hänga i dörrposten så länge?

/ Ville

p.s. garvade gott åt hur styrets höjd på Ural caféracer kan modifieras mha vägens beskaffenhet...... kanske var det så hela caféracer stuket kom till? England är ju inte känt för sina fina vägar och efter ett rejält gupp så kan man ju behöva en kopp kaffe! Om inte annat så för att försöka dra upp styret till rätt höjd igen!
Självklart är det en caféracer! En snygg sådan dessutom! Annars skulle man ju vara tvungen att såga t.ex. en modern Thruxton, och det vore ju skandal. Robert Lavér tuffade ju dessutom runt på likadan hoj i ett härligt reportage i Classicbike för inte så länge sedan.
Orginal eller inte - skitfin caféhoj!
Dessutom med bromsar och stötdämpare som inte bara sitter där för syns skull som verkar vara fallet på min sjuttiotalare... :-)

Intressant reflektion över caféstukets uppkomst! Kul!! :-) Det k a n mycket väl varit så!
En caferacer ska ha clip-on, tillbakaflyttat, spartansk sittplats och en ljudhöjare. De är vi alla överrens om, eller hur. Sen vad man använder för hoj är väl en smaksak. Jag tycker naturligtvis att den 1,ska vara engelsk. 2, från 50 el 60 tal. 3, DEN SKA HA EN KICK. Annars faller den under kriteriet handikappfordon. Och gud förbjuder blinkers. Jag har alltid åkt framåtlutad, tillbakalutad ser jag på TV. Jag har åkt Kawa -3pip, CB 836, CBX, Rickman, m.m. Med clip-on och resten, men jag skulle aldrig kalla dom för riktiga caferacer, möjligen 836an, men den satt de ju en Dunstall kåpa på och ett Stigefelt speedwaysystem på, å de hade dom inte på den gamla goda tiden. Förlåt att man är en bakåtsträvare, men de va ju roligare för, eller hur.

Manx sa:
Självklart är det en caféracer! En snygg sådan dessutom! Annars skulle man ju vara tvungen att såga t.ex. en modern Thruxton, och det vore ju skandal. Robert Lavér tuffade ju dessutom runt på likadan hoj i ett härligt reportage i Classicbike för inte så länge sedan.
Orginal eller inte - skitfin caféhoj!
Dessutom med bromsar och stötdämpare som inte bara sitter där för syns skull som verkar vara fallet på min sjuttiotalare... :-)

Intressant reflektion över caféstukets uppkomst! Kul!! :-) Det k a n mycket väl varit så!

RSS

Medlemmar

Grupper

© 2014   Created by Classic Bike.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor