Nya Triumph Scrambler 1200 – Debuterar i Baja 1000!

Tävlingsversionen som ska föra tillbaka Triumph till framgång i Baja 1000.

Med den alldeles färska och nyligen presenterade Scrambler 1200 XE gör Triumph en bejublad comeback i den mytomspunna ökentävlingen Baja 1000. I gränslandet mellan Kalifornien och Mexico ska stunt- och ökenspecialisten Ernie Vigil ta sig an utmaningen. Triumph har mycket historia från Baja 1000 att luta sig tillbaks på med stora stjärnor som Steve McQueen, James Garner och Paul Newman.

Hojen som Vigil ska köra är baserad på en närapå standard Scrambler 1200 XE med delar ur Triumphs tillbehörskatalog, främst ett annat avgassystem med tillhörande mappning och hasplåt och skyddbågar för motorn.

Specifikationerna för helt nya Scrambler 1200 ser klart imponerande ut, speciellt då XE-versionen som flörtar vilt med oss offroad-frälsta. 250 millimeter fjädringsväg fram och bak sätter verkligen ribban högt. Faktum är att man med denna rejält tilltagna fjädring är inne på rena rama endurospecifikationer. De dubbla Öhlinarna och den stadiga alu-svingen ser klart stöddiga ut. Knappt några av dagens offroad eller adventurehojar ligger på samma nivå som den nya Scramblern. Även XC-versionens 200 millimeter ligger i framkant.

Triumph har valt en speciell väg att gå med sin nya grusbuse, istället för en avskalad retrohoj har man försett den med all världens tillgänglig teknisk utrustning. Vad sägs om, GoPro-styrning, inbyggd navigation, kurv-tractioncontrol, belysta reglage, tft-display, ledlampor med mera. Aldrig förr har vi skådat en sådan fullmatad maskin.

Sista arbetsveckan i December har Triumph bjudit in till provkörning av den nya stjärnan, då får vi veta om specifikationerna lever upp till de högt ställda förväntningarna. Behöver jag säga att vi längtar..?

Triumphs specifikationer ser onekligen fräcka ut och vi har högt ställda förväntningar på denna nya ökenbuse.
21-tumshjul fram och 17 tum bak ger tillsammans med den bulliga tanken ett säreget utssende med klara offroadambitioner.
Dubbla Öhlinare bak och Pirelli Scorpion offroaddäck som standard.
En mycket snyggt bearbetad sving och härligt upplagt avgassystem.
Triumphs Baja 1000-pilot, Ernie Vigil.

Annons

Annons

Senaste utgåvan

Annonser