Senaste utgåvan

Ur innehållet i Classic Bike nr 7:

Gunnar Kalén var en av mellankrigsårens allra största motorsportstjärnor. Han inledde sin tävlingskarriär i början av 20-talet och blev fabriksförare hos Husqvarna några år senare. Kenneth Olausson berättar utförligt om både stjärnan och mannen som tyvärr fick en alltför kort levnadshistoria.

Den första japanska ”serieproducerade” turbo-motorcykeln kom från Kawasaki på 70-talet. Den byggdes och såldes i första hand i USA men några kom även hit till Europa. Vi har detaljstuderat och provkört ett välbevarat exemplar från 1979.

Om man inte vill bygga en egen Caféracer så finns det flera nyproducerade färdiga varianter att välja emellan. Vi har provkört fyra mycket olika alternativ och de två första finns med i det här numret, Yamaha XSR900 Abarth och Ducati Scrambler Café Racer.

Vi fortsätter att berätta Superbike-VMs tidiga historia med hjälp av Tony Dönges fina samling av homologiseringsmaskiner. Den här gången är det Suzukis ”Dubblel-R” vi presenterar och då passar vi även på att reprisera Gunnar Dackevalls provkörning av GSX-R750 tillsammans med Anders Andersson.

Nästan alla motorcyklar har någon form av batteri, men kunskapen om dem är bristfällig hos de flesta av oss . Thomas Klarkner hjälper oss reda ut begreppen och berättar hur vi ska sköta om dem för att hålla spänningen på topp!

Och inget nummer är riktigt komplett utan en klassisk racer. Hondas RC181 var dock ingen större succé och lyckades inte knipa VM-titeln från MV Agusta, trots att man hade Mike Hailwwod som förare. Alan Cathcart provkör och berättar historien om Hondas radfyra.

Mycket läsnöje, önskar Peter.

Köp Classic Bike nr 7 i handeln eller beställ från redaktionen. Du kan också läsa den digitalt genom att klicka här.


Classic Bike ligger ute på över 1000 försäljningsställen i Sverige. Om den ändå saknas i din butik: Be expediten att de tar hem den. Classic Bike har tidningskod: Tidsam 4014.